niedziela, 27 stycznia 2013

Dyniowa babka drożdżowa (wegańska)

Ta babka jest jednym z tych wypieków, kiedy porażkę przekuwa się w sukces. Nie mam na myśli jakiejś totalnej katastrofy pod znakiem mega zakalca, którą udało mi się swoimi cudnymi rękami uratować. Chodzi mi raczej o jedną z tych sytuacji, kiedy wszystkie plany sypią się jak domek z kart... Miał być makowiec na kruchym cieście, ale główny składnik niespodziewanie się zbuntował i postanowił zgorzknieć (na starość, chyba...). Tylko, że jak ja sobie postanowię, że "coś" upiekę, to tak właśnie będzie. I szybciutko znalazłam sobie idealne zastępstwo- wykorzystałam resztki dyni, a przy okazji powstało ciasto drożdżowe i wegańskie.

Na Gwiazdkę dostałam od Rodziców moją pierwszą prawdziwą foremkę do babki z kominkiem, więc teraz użyłam jej po raz pierwszy (ależ to było ekscytujące!). Ciasto bardzo przyjemnie się wyrabia, ładnie rośnie i smakuje wyśmienicie. Jest bardzo wilgotne, jak na drożdżowe i nie pachnie nimi tak mocno, jak zazwyczaj. No i ten kolor! Babka najbardziej zasmakowała chyba Mamie, ale właściwie każdy z nas nie mógł jej się oprzeć. Nawet Tata, największy przeciwnik drożdżowego ciasta, skusił się na kilka kawałków- a to jest dopiero wyczyn!

Jednym słowem- pyszotka :)



Dyniowa babka drożdżowa (wegańska)
przepis oryginalny tutaj 

  • 500g mąki pszennej,
  • 7g drożdży suszonych,
  • 100g cukru trzcinowego muscovado,
  • szczypta soli,
  • 60ml oleju,
  • 125ml mleka (użyłam ryżowego),
  • 250ml przecieru z dyni (najlepiej pieczonej, ale ja uparowałam dynię hokkaido- która nie jest zbyt wodnista- i ciasto udało się wspaniale).
Mąkę przesiej do miski, dodaj drożdże i cukier. W garnuszku podgrzej sól, olej, mleko i przecier z dyni do temperatury ok. 40-50 st.C (tak, że jak wsadzisz palec do garnka to parzy, ale potrafisz go utrzymać w mieszaninie przez kilka sekund). Wlej mokre składniki do suchych i dokładnie wymieszaj, a następnie odstaw pod przykryciem do podwojenia objętości- na ok. 1 godzinę. Po tym czasie wyrób ciasto tak, by odchodziło od ręki/łyżki, przełóż do natłuszczonej foremki i zostaw do wyrośnięcia na ok. 30-40 minut. Piecz w temperaturze 180 st.C przez ok. 30-35 minut- będzie rumiana i sprężysta przy dotyku.

Babka jest delikatnie słodka, więc by była słodsza możesz ją polukrować (mleko+cukier puder) lub po prostu posyp cukrem pudrem dla dekoracji.


          

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...