środa, 19 czerwca 2013

Deser truskawkowy z bitą śmietaną


Ileż ja się do tego deseru zbierałam, to wiem chyba tylko ja sama... A i tak wyszło mi coś zupełnie innego od tego, co sobie zaplanowałam. Bo w pierwotnym założeniu miałam tutaj teraz pisać Wam o tym, jak bardzo wszyscy w domu lubimy ser mascarpone. I że Mama kupiła duże opakowanie, i mieliśmy zjeść sobie pyszną tartę z nim w roli głównej, ale że zmieniłam zdanie i postanowiłam zrobić coś na kształt truskawkowego trifle. I nawet już wszystko (prawie wszystko) przygotowałam dzień wcześniej- ugotowałam mus owocowy, upiekłam owsianą kruszonkę. Pozostało tylko ubić kremówkę, delikatnie wmieszać ją do osłodzonego serka, by następnie złożyć wszystkie trzy komponenty w jedną całość. Ale mascarpone się na mnie wypiął i na chwilkę przed tym, jak miałam podać deser, okazał się być okropnym, skwaszonym draniem, niezdatnym do spożycia.

Miałam dwa wyjścia: albo się załamać i wyskoczyć do sklepu po lody, albo zaimprowizować. Wybrałam bramkę numer dwa i nie było w niej czarnego kota (zupełnie jak w kultowym "Idź na całość"), na szczęście :)   Okazało się, że połączenie bita śmietana + truskawki jest jednak niezawodne i ponadczasowe. Delikatna, kremowa śmietanka świetnie łagodziła wyrazisty aromat musu owocowego, a całość uzupełniały chrupiące płatki owsiane. Może deser był improwizowany, ale za to jaki smaczny!


Deser truskawkowy z bitą śmietaną
proporcje na 4 solidne pucharki


mus truskawkowy:

  • ok. 700g truskawek bez szypułek, pokrojonych "w kostkę",
  • 2 łyżki (30ml) skrobi kukurydzianej,
  • 3-4 łyżki cukru (można dodać mniej lub więcej, jego ilość zależy od tego, jak słodkie są owoce).

Do blendera wsyp 450g truskawek i zmiskuj na gładko (jeśli Twój blender ma problem, by rozpocząć miksowanie, dodaj 2-3 łyżki wody, żeby mu nieco pomóc). Powstałą masę przetrzyj przez sitko, by pozbyć się pesteczek. Wlej mus do garnka o grubym dnie, dodaj cukier i skrobię, i dokładnie wymieszaj całość trzepaczką tak, by nie było grudek. Masę zagotuj, stale mieszając, a następnie wsyp resztę truskawek i ponownie doprowadź do wrzenia. Skosztuj musu- jeśli potrzeba dodaj nieco cukru.

Masę przelej do miski lub pojemniczka i ostudź kompletnie.


owsiana kruszonka:

  • 1 1/4 szklanki (310ml) płatków owsianych,
  • 5 łyżek (75ml) cukru trzcinowego muscovado,
  • 1/3 szklanki (80ml) mąki pszennej,
  • 100g stopionego masła.
Rozgrzej piekarnik do temp. 190 st.C.

Wszystkie składniki dobrze wymieszaj i wysyp na blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Postaraj się rozłożyć masę w jednej równej warstwie. Wstaw do piekarnika i piecz ok. 30 minut, aż płatki będą rumiane i chrupiące (w połowie pieczenia przemieszaj kruszonkę, by upiekła się równommiernie). Wyjmij z pieca i ostudź.

bita śmietana:
  • ok.700ml śmietanki 36%, dobrze schłodzonej,
  • 2 łyżki cukru z prawdziwą wanilią,
  • 1 łyżka mleka lub śmietanki do kawy w proszku.
Schłodzoną śmietankę ubij na sztywno z cukrem. Na koniec wsyp mleko/śmietankę w proszku, dobrze zamieszaj.

W pucharkach lub szklaneczkach układaj warstwy: kruszonki, następnie śmietanki, a na niej musu owocowego. I powtarzaj tak do wyczerpania składników. Podawaj od razu lub przechowuj w lodówce.

P.S. Jeśli nie masz zbyt wiele czasu, możesz zmodyfikować przepis i użyć kupnych składników: owsianą kruszonkę zastąp granolą, a zamiast musu owocowego użyj świeżych truskawek wymieszanych z dobrym dżemem truskawkowym- ale błagam, nie używaj bitej śmietany w sparyu lub (co gorsza) w proszku! Ubicie kremówki nie wymaga dużych nakładów czasu, ani pracy :) W wersji dietetycznej można ją zastąpić jogurtem naturalnym.









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...