wtorek, 28 stycznia 2014

Budyń cappuccino



Czy istnieje prostszy i równie popularny deser, co budyń? Nie sądzę... A nwet jeśli rzeczywiście znajdzie się odpowiedni konkurent, to ja i tak wyniorę tego pierwszego. Oprócz tego, że jest przepyszny, delikatny i kremowy, to w dodatku składniki potrzebne do jego przygotowania znjadą się chyba w każdej kuchni. Uwielbiam budyń na zimno i na ciepło, waniliowy lub czekoladowy, tradycyjny lub taki trochę zdrowszy, zrobiony na przykład z kaszy jaglnej- każdy. Ale co najważniejsze, lubię przygotować go zupełnie sama.

Szczerze mówiąc, nie rozumiem skąd bierze się tak wielkie zamiłowanie do budyniu w proszku. Oprócz tego, że niektóre z nich mają w swoim składzie niezbyt smakowite dodatki, to przede wszystkim są... drogie. Tak, tak! Może się wydawać, że ta złotówka (lub nieco więcej) to niewielki wydatek, ale ja nie zamierzam płacić takiej sumki za kilka łyżeczek skrobii i sztuczne aromaty. Taniej i zdrowiej jest zaopatrzyć się w skrobię kukurydzianą (ziemniaczana też się sprawdzi, ale ta pierwsza sprawi, że nasz budyń będzie aksamitnie gładki i nie będzie przypominał ciągnących się glutów), która wystarczy na dziesiątki porcji tego wspaniałego deseru. Do tego ulubione mleko, troszkę cukru waniliowego, może czekolada, kakao lub karob, a może jeszcze coś innego, na co akurat mamy ochotę i wspaniały domowy budyń gotowy!

Tym razem zaszalałm i przemieniłam codzienny przysmak w nieco bardziej wyszukany deser. Na dnie filiżanki umieściłam odrobinkę czekoladowego ganache, do waniliowego budyniu dodałam kawę, a po zastygnięciu udekorowałam całość ubitą śmietanką. Żeby nadać jej charakteru cappuccino, posypałam wierzch gorzkim kakao. I wyszło pysznie!


Budyń cappuccino
przepis na 2 porcje

ganache:

  • 50g (pół tabliczki) czekolady gorzkiej lub deserowej,
  • 75ml śmietanki 30%.
Czekoladę połam lub posiekaj na mniejsze kawałeczki, umieść w miseczce. Śmietankę podgrzej i kiedy zawrze, wylej ją na czekoladę. Odczekaj 1-2 minuty, a następnie dokładnie wymieszaj całość do uzyskania gładkiego kremu. Odstaw na bok i przygotuj budyń.

budyń kawowy:
  • 250ml mleka,
  • 1,5 łyżeczki (7ml) kawy rozpuszczalnej,
  • 4 łyżeczki (20ml) skrobii kukurydzianej,
  • opcjonalnie cukier do smaku*.
Do niewielkiego garnuszka wlej mleko, wsyp kawę i skrobię, i wymieszaj całość trzepaczką. Ustaw garnuszek na palniku i podgrzewaj na średnim ogniu, cały czas mieszając trzepaczką, aż masa zagotuje się. Pogotuj 1 minutę, pamiętając o dokładnym mieszaniu. Zdejmij garnuszek z palnika, przelej budyń do pojemniczka lub miseczki i przykryj folią spożywczą tak, by bezpośrednio dotykała powierzchni deseru. Ostudź.

śmietanka:
  • 125ml śmietanki 30%, schłodzonej,
  • 1 łyżeczka (5ml) cukru pudru,
  • odrobinka gorzkiego kakao do posypania wierzchu.
Na dnie filiżanki rozsmaruj 2-3 łyżeczki ganache. Na nim ułóż ostudzony budyń. Śmietankę ubij z cukrem pudrem na sztywno i udekoruj nią wierzch budyniu. Całość posyp kakao. Zjadaj od razu, zanim ktoś dorwie się do Twojej porcji :)

Enjoy!

* Ilość cukru i kawy zależy od Twoich preferencji. Jedni piją mocniejszą, inni słabszą kawę. Podobnie jest z jej słodkością. Ja nienawidzę słodkiej kawy, więc nie dodawałam do budyniu wogóle cukru, ale jeśli Ty słodzisz swoją kawę- śmiało dosyp 1-2 łyżeczki, albo nawet troszkę więcej.





Ach! I jeszcze chciałam Wam pokazać torcik, jaki ostatnio przygotowałam na urodziny Kacperka, który pewnie za kilka lat zawojuje polską piłką nożną :)
Wszystko, prócz piłkarzyków, bramek i kartonowej podstawki było jadalne.





2 komentarze:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...