środa, 4 grudnia 2013

Rolada dyniowa z bitą śmietaną



Dynia- moja wielka miłość, którą odnalazłam doipiero zeszłego roku. I muszę przyznać niestety, że tym razem zaniedbałam nasz związek, bo nie tak często ta pomarańczowa panna lądowała na moim talerzu. Ale w porę opamiętałam się i zamierzam nadrobić straty póki jeszcze można dostać różne jej odmiany. Zamierzam zrobić trochę puree z pieczonej dyni i (ku uciesze Mamy, zapewne) zamrozić w niewielkich porcjach. Tak, żeby można było w środku szalejącej zimy wyciągnąć pakuneczek, rozmrozić i wykorzystać jako bazę do zupy czy gulaszu. Ale przede wszystkim czaję się na te wszystkie desery, które są zazwyczaj nieziemsko smaczne. Chociaż za oceanem od kilku dni dynia jest już dawno passe (po Święcie Dziękczynienia można od razu przejść do Świąt Bożego Narodzenia, więc od teraz królują wyłącznie pierniki, eggnogi i kakao z piankami marshmallows), to u mnie dopiero kiełkują pomysły na jej wykorzystanie. Wciąż mam w pamięci przepyszną zeszłoroczną dyniową babkę drożdżową, więc tak łatwo nie odpuszczę.

Jako pierwsza na tapecie ląduje więc rolada z bitą śmietaną. Cudowna! Na prawdę. Wilgotna, aromatyczna, mięciutka i całkiem nietypowa w smaku. Mogę śmiało powiedzieć, że skardła nasze serca. Nadzienie to po prostu lekko posłodzona bita śmietana, ale oryginalnie powinien znajdować się w środku krem z twarożku. Dla tych, którzy wolą lżejsze desery można przygotować wersję z dobrym dżemem lub powidłami. Ja zaś mam ochotę na wypróbowanie niezawodnego połączenia dynia-czekolada, gdzie wypełnienie stanowiłby gęsty i ciężki ganache albo lekka jak puszek czekoladowa bita śmietana. Co wybierzecie- i tak będzie pysznie, zaufajcie mi ;) Moja nie wyszła tak idealnie okrąglutka i piękna, jak na oryginalnym zdjęciu do przepisu, ale następnym razem to naprawię. Teraz już wiem, że ciasto trzeba skrupulatnie rozsmarować na blasze...


Rolada dyniowa z bitą śmietaną
przepis na ciasto ze strony My Baking Addiction

ciasto:

  • 3/4 szklanki (180ml) mąki pszennej,
  • 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia,
  • 1/2 łyżeczki sody,
  • 1 łyżka przyprawy do pierników lub "ciasta dyniowego" (ja pominęłam i dodałam jedynie 1 łyżeczkę mielonego cynamonu),
  • szczypta soli,
  • 3 jajka o temp. pokojowej,
  • 1 łyżeczka naturalnego ekstarktu z wanilii,
  • 1 szklanka (250ml) cukru (ja dodałam nieco mniej, ok. 220ml)
  • 2/3 szklanki (160ml) puree z pieczonej dyni*,
  • ok. 1/4 szklanki (60ml) cukru pudru.
Rozgrzej piekarnik do temperatury 190 st.C. Dużą blachę (najlepiej o wymiarach 25x40cm) wyłóż papierem do pieczenia, a ten posmaruj dodatkowo olejem.

Do miseczki przesiej mąkę z proszkiem, sodą, cynamonem i solą. W dużej misce zacznij ubijać mikserem jajka z wanilią i cukrem. Kiedy kogel-mogel będzie gęsty i puszysty, dodaj puree z dyni i krótko zmiksuj. Wsyp mąkę z przyprawami i wymieszaj tylko do połączenia składników (ja zrobiłam to mieszadłami od miksera, bez włączania go). Przelej masę do przygotowanej foremki i dokładnie, równo rozsmaruj ciasto. Wstaw do piekarnika na ok. 13-15minut. Ciasto będzie gotowe, kiedy wierzch stanie się lekko sprężysty przy dotyku. Możesz dodatkowo wbić w środek wykałaczkę- jeśli wyjdzie sucha, ciasto jest gotowe. W czasie kiedy ciasto spokojnie piecze się w piekarniku, Ty naszykuj czystą ściereczkę kuchenną. Ważne, żeby była większa od blachy, w której piecze się ciacho. Rozłóż ją na dużej desce do krojenia lub w innym miejscu tak, by cała była rozłożona. Posyp jej powierzchnię cukrem pudrem. Gdy wyjmiesz ciasto z piekarnika, odczekaj 1-2 minuty, a następnie przełóż (a właściwie- ostrożnie wywróć do góry nogami) na przygotowaną ściereczkę z cukrem pudrem. Zdejmij blachę, następnie papier do pieczenia. Od razu zacznij zwijać ciasto w roladę, zaczynając od węższego brzegu (ale tak na prawdę nie ma to znaczenia jaki bok wybierzesz). Zwijaj tak, by ściereczka weszła do środka rolady (jeśli masz za małą ścierkę lub boisz się, że ciasto poskleja się, przed całą procedurą zwijania przykryj powierzchnię ciasta dodatkową ścierką- wtedy na pewno pozostanie ona w środku). Taki zawijaniec pozostaw do całkowitego wystudzenia.

nadzienie:
  • 400ml śmietanki 36%, mocno schłodzonej,
  • 2 łyżki (30ml) cukru pudru,
  • 2 łyżki (30ml) śmietanki do kawy w proszku lub drobniutko mielonego mleka w proszku.
Śmietankę ubij z cukrem pudrem na prawie-sztywno. Dodaj mleko/śmietankę w proszku i zmiksuj, aż będzie sztywna. 

Ostudzoną roladę odwiń ze ściereczki. Rozsmaruj na powierzchni ciasta bitą śmietanę, pozostawiając ok. 0.5cm margines po bokach i przy końcu. Delikatnie zwiń ciasto. Przykryj folią lub zamknij w szczelnym pjemniku i odstaw do lodówki na co najmniej 1 godzinę . Odetnij "nieładne" końce, poczęstuj się nimi- to Twoja nagroda za ciężką pracę. Resztę rolady pokrój na plastry i posyp cukrem pudrem. Śmitanka powinna wytrzymać w takiej formie do 2 dni, a może i dłużej- ale nie było mi dane tego doświadczyć, bo zjedliśmy całe ciacho wcześnie :)

Enjoy!






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...